Jul 17, 2010

«ԱԶԴԱԿԻ ԿԱՄՈՒՐՋ» (Օտար լեզուով դպրոցներու մասին)

Ըստ ամենայնի գովելի է hեռահաղորդակցական կապի յառաջընթաց արհեստագիտութիւնը օգտագործելու «Ազդակ»ի յարատեւ ու բազմակողմանի ջանքը, որուն շրջագիծին մէջ մերթ ընդ մերթ «սքայփ»ով «կամուրջ» կը հաստատէ ան տարբեր երկիրներ բնակող հայ անհատներու միջեւ, որպէսզի գաղափարներու կենդանի շրջագայութիւն ապահովէ այժմէական հարցերու շուրջ եւ այդ գաղափարները ներկայացնէ համակարգիչի իր ընթերցողներուն:

Վերջերս «կամուրջ» հաստատելու փորձ մը ձախողեցաւ հաղորդակցական գիծերու խանգարման պատճառով: Այլապէս կարծիքներ պիտի փոխանակուէին Հայաստանի մէջ տաք վէճի առարկայ «Օտար լեզուով դպրոցներ»ու օրէնքի նախագիծին մասին:

Ծրագրուած, բայց տեղի չունեցած «Ազդակի կամուրջ»ի յաջորդող օրերուն, նախագիծը արդէն իսկ ընդունուեցաւ Ազգային ժողովէն, բայց եւ այնպէս անոր վերջնական մշակումը յետաձգուեցաւ աշնանամուտի նստաշրջանին: Այնպէս որ սպասելի է ընդդիմացող ձայներու նոր ալիք:

Հակառակ փնտռտուքիս` չկրցայ տրամադրութեանս տակ ունենալ այդ նախագիծը: Լրագրական տեղեկութիւններ եւ այդ ուղղութեամբ յայտնուած թեր ու դէմ կարծիքներու համոզիչ ըլլալու կամ համոզիչ չըլլալու հանգամանքը տուեալ ունենալով` անձնապէս կազմած եմ որոշ տեսակէտ եւ յանգած եզրակացութեան, որ ահաւասիկ.

Նախ, անհրաժեշտ է սահմանագիծ մը քաշել` համապետական-ազգային առումով ընդհանուր կրթութեան, եւ` դաստիարակութեան բովանդակութեան միջեւ, որքան ալ որ իրենց էութեամբ անոնք իրարու առնչակից նկատուին:

Դաստիարակութեան բովանդակութիւնը առհասարակ քաղաքական ընտրանք է, մինչ կրթութիւնը անկասկած որ շեշտուածօրէն համազգային խնդիր է, որուն համար մշակուած որեւէ օրէնսդրութիւն, իր հանրագումար եզրափակիչ գիծերուն մէջ, (պաթըմ լայն) պայման է որ արժանանայ համազգային ընդունելութեան: Քուէի ուժով կրթութեան վերաբերեալ օրէնսդրութիւն պարտադրել` անտեսելով հասարակութեան հակազդեցութիւնը կամ արհամարհելով ընդդիմացող տեսակէտը, պարզապէս անհեթեթութիւն է եւ վնասակար` ազգին եւ հայրենիքին համար:

Սերունդներու կազմաւորումին հետ կապուած ծանրակշիռ որեւէ խնդիր, ինչպիսին է կրթութիւնը, քաղաքական քաշքշուքի ու շահարկման միջոց դարձնելով հանրութեան դիւրագրգիռ զգայնութիւնը հրահրել թեր կամ դէմ կողմէն` պարզապէս մերժելի է ու դատապարտելի:

Սկզբունքային այս հաստատումէն ետք, որուն խորապէս հաւատացող եմ, վերադառնանք մեր շօշափած նիւթին, օտար լեզուով դպրոցներու խնդրայարոյց նախագիծին:

Շատ երկիրներու մէջ, յաճախ նաեւ հակառակ սահմանադրական արգելքի գոյութեան, տարրական` նախակրթարանի մակարդակէն սկսեալ օտար լեզուով դպրոցներ կան, որոնք կը գործեն երկկողմ համաձայնութեան հիմունքով` ժամանակաւորապէս հոն հաստատուած գործարար օտարականներու, դիւանագէտներու (եւ այլն) զաւակներուն համար: Այդ դպրոցներուն մէջ թոյլատրելի չէ տեղացիի-քաղաքացիի զաւակներու արձանագրութիւնը: Կը կարծեմ, որ Հայաստանն ալ ունի նմանատիպ դպրոցներ: Ուրեմն, վիճայարոյց հարցը կը վերաբերի մեր ազգի նորահաս սերունդին:

Օտար լեզուով դպրոցներ ունենալը (որոշ թիւով) օգտակա՞ր է, թէ՞ վնասակար: Ահա բուն հարցը:
Նախ տեսնենք, թէ որո՛նց կողմէ կը հակակշռուի-կը վերահսկուի երկրի կրթական համակարգը եւ ի՛նչ դիտաւորութենէ մղուած կ՛առաջադրուի նախագիծը:

Կառավարութեան մեծամասնութիւնը կազմող Հանրապետական կուսակցութեան անդամները, որոնք արդէն իսկ նախագիծի նախնական բովանդակութեան բարեփոխումը պահանջած էին կառավարութենէն, նախքան անոր Ազգային ժողովի օրակարգի դրուիլը, իրենց ներշնչումը կ՛առնեն Նժդեհի ազգային գաղափարախօսութենէն: Որով, կը յուսամ հաւատալ, որ անոնք ալ այդ գաղափարախօսութեան կրողներ են:

Այդ կուսակցութեան խմբակցութեան ղեկավարը` Գալուստ Սահակեան, վերջերս բառացի յայտարարեց, թէ իրենք ազգային դպրոցի,- կը կրկնեմ,- ազգային դպրոցի գաղափարախօսութենէն անդին պիտի չանցնին եւ թէ, դարձեալ իր բառերով `«նախ եւ առաջ ճիշդ հարթութեան մէջ պիտի դնենք լեզուամտածողութեան խնդիրը» (ակնարկութիւնը կը վերաբերէր օտար լեզուով դպրոցներու ծրագիրին):

Միեւնոյն յայտարարութենէն կը հասկցուէր, որ օտար լեզուով դպրոցը կը նախատեսուի 9-րդ դասարանէն վեր, երբ այլեւս ուսումը պարտադիր չէ: Կը նշանակէ, թէ ենթական ազատ է իր նախընտրութեան մէջ` ընդհատելու կամ ուզած վայրին մէջ շարունակելու դպրոցական կեանքը: Կը նշանակէ նաեւ, որ միջնակարգ ուսման շնորհիւ արդէն իսկ ազգային արմատներու վրայ հունաւորուած է ենթակային նկարագիրի եւ անհատականութեան կազմաւորումը:

Տակաւի՛ն. այդ յայտարարութեամբ հաւաստիք կը տրուէր, որ ա.- Օրէնքով ճշդուած պիտի ըլլայ այդ դպրոցներու շատ սահմանափակ թիւը` յստակացնելով անոնց տեղաբաշխումը աշխարհագրական մարզ-տարածքներու մէջ, եւ բ.- հայագիտականէն զիջում պիտի չկատարուի: Օտար լեզուի կողքին, պարզապէս օտար լեզուով պիտի դասաւանդուին նաեւ ուսողական-գիտական առարկաները:

Հետագայ օրերուն, նոյնպէս լրաքաղութենէն յայտնի դարձաւ, որ Ազգային ժողովին կողմէ հաւանութեան արժանացած նախագիծին մէջ նախատեսուած դասարանը 7-րդէն սկսեալն է եւ ոչ թէ խմբակցութեան ղեկավարին հաւաստիացուցած 9-րդէն վերը: Երկու տարիներու տարբերութիւնը շատ մեծ նշանակութիւն ունի թեր կամ դէմ ըլլալու ընտրանքին մէջ, քան ինչ որ ենթադրել կու տան աննշան կարծուած այդ «երկու» տարիները: Յուսանք, որ այս փոփոխութիւնը կը սրբագրուի վերջնական մշակումին, այլապէս արդարացում չ’ունենար խմբակցութեան ղեկավարը ի լուր մարդկանց իր մեծ սուտին համար… Համբերենք, տեսնենք:

Հանրապետականներու խմբակցութեան ղեկավարին ներկայացուցած դրուածքով եւ հաւաստիացումով, օտար լեզուով դպրոցը, 9-րդէն վեր,- եւ իբրեւ շարունակութիւնն ու լրացումը անոր` համապատասխան համալսարանը,- անկասկած պիտի ունենայ առաւելութիւններ եւ անշուշտ` անպատեհութիւններ: Արդէն ամէն դրական երեւոյթ իր սաղմին մէջ իսկ կը կրէ ժխտականին սերմը: Սա տարբերութեամբ, որ առաւելութիւններէն կարելի պիտի ըլլայ օգտուիլ, իսկ անպատեհութիւնները կարելի է հակակշռել, սահմանափակել:

Յենինք կիրարկուող փորձին վրայ` Լիբանանի մէջ: Օրինակ առնենք մեր Ճեմարանը, եւ միւսները, որոնք Գ. Սահակեանի պատկերացուցածին պէս ծրագիր կը գործադրեն եւ որոնցմէ շրջանաւարտները նուազ գիտակից ու նուազ յանձնառու չեն մեծաւ մասամբ: Հայաստանի մէջ չէ, որ այդ տիպի դպրոց մը պիտի վերածուի տեսակ մը անօրինակ մեքենայի, ուրկէ դուրս ելլողը դարձած պիտի ըլլայ ֆրանսացի, անգլիացի, ռուս…

Արդ, լիբանանեան իրականութեան մէջ, միջավայրի մրցակցութեան դիմանալու հասկնալի եւ արդարանալի պատճառով կուսակցապատկան Ճեմարանը, եւ միւսները, եթէ որոշ զիջումներ կատարած են իրենց հիմնադրութեան իսկ նպատակէն ու ազգային առաքելութենէն, ապա ուրեմն նոյնպէս հասկնալի է, որ որեւէ երկրի ղեկավարութիւն (այս պարագային Հայաստանի), միջազգային կարծր ու հետզհետէ աւելի կարծրացող մրցակցութեան դիմացող մարդիկ նախապատրաստելու կանխահոգութիւնն ունենայ:

Ի վերջոյ յանցանք չէ մայրենիքի պէս օտար լեզուներու տիրապետող պատրաստուած հայ անհատներ ունենալու քաղաքական ցանկութիւնը:

Եզրակացութիւն.- Ըստ իս, օտար լեզուով դպրոցներու առաւելութիւնները մեծապէս կը նուազեցնեն հաւանական անպատեհութիւնները,

1.- Եթէ անոնք միջնակարգէն վեր, 9-րդ դասարանի մակարդակէն սկսին, առանց զիջելու հայագիտականէն (լեզու, գրականութիւն, պատմութիւն): Մնացեալին` բնագիտութեան, տարրալուծութեան, ուսողութեան, ընդհանուր պատմութեան եւ այլ նիւթերու դասաւանդումը խնդիր չէ որ պիտի կատարուի օտար լեզուով:

2.- Եթէ անոնք չունենան «անձնական» դպրոցներու յատուկ ընդհանրական կարգավիճակ, այլ արտօնուին ու գործեն իւրայատուկ օրէնքի տրամադրութիւններու ենթակայ, սահմանափակ թիւով եւ աշխարհագրական որոշեալ տարածքներու մէջ տեղաբաշխումի պայմանով:

3.- Եթէ այդ դպրոցները (եւ օտարալեզու համալսարանները) ըլլան ոչ շահաբեր հաստատութիւններ, գիշերօթիկ բաժիններով, որպէսզի չունեւոր աշակերտներ եւս, Հայաստանէն թէ սփիւռքէն, կարելիութիւնը ունենան հոն ուսանելու…:

ՄԻՀՐԱՆ ՔԻՒՐՏՕՂԼԵԱՆ

20 comments:

  1. AnonymousJuly 17, 2010

    Gharapagh gervoghneroun metch odar lezvov tebrots katsads martig gayin.14 had odar lezvov tebrotse meds vedank me che.
    Nigol

    ReplyDelete
  2. AnonymousJuly 17, 2010

    kani? hade ella ne vedankavor gella Nigol
    Arshag

    ReplyDelete
  3. AnonymousJuly 17, 2010

    Hayasdanen tourse vedankavor gella Arshag.hoghen tourse,kou anounit badmoutian bes.....
    Nigol

    ReplyDelete
  4. AnonymousJuly 17, 2010

    Կը գնահատեմ Քիւրտօղլեանին մօտեցումը։ Ի դէպ առաջին անգամը չէ որ նման մօտեցումով կը գրէ։հարցը իր առաւելութիւններով եւ անպատեհութիւնններով ներկայացուած է։ Կ՛առաջարկեմ որ Ազդակը անպայման յաջողցնէ այս նիւթին շուրջ կամուրջը։
    Ճորճ

    ReplyDelete
  5. AnonymousJuly 18, 2010

    Հարգելի պարոն հեղինակ, հավաստիացնում եմ, որ այն երեք սկզբունքները, որ ներկայացրել եք Ձեր հոդվածի վերջում, անիրագործելի են արդի Հայաստանի պայմաններում, և բացվելիք դպրոցները, լինելու են և "էլիտար", և մասնավոր: Այն Գալուստ Սահակյանից մեջբերումները, որ արված են, նախ հանրության խստագույն ու անզիջող պայքարի արդյունքում են կորզված, և ,վերջապես, պրն Սահակյանը այն գործիչը չէ, ում խոսքն արժեր այդչափ լուրջ ընդունել:
    Ի միջի այլոց ՀՅԴ Գերագույն Մարմինը և դաշնակցական խմբակցությունը, և հատկապես ՀԵԴ և Նիկոլ Աղբալյանի երիտասարդները մեր պայքարի ակտիվ ջատագովն ու աջակիցն են:

    Հարգանքով
    Արմեն Հովհաննիսյան "Մենք դեմ ենք օտարալեզու դպրոցների վերաբացմանը" նախաձեռնության անդամ

    ReplyDelete
  6. AnonymousJuly 19, 2010

    հայտնի է որ հոդվածագիրը Հայաստանից հեռու ապրելով, հեռու է նաեւ տեսնելու այն վտանգները, որ ուղղակի կա այս օրենքի փոփոխության մեջ: Միայն ասեմ հարգարժան հեղինակին, որ ինչպես որ Հայաստանում ստրատեգիական նշանակություն ունեցող ամեն ինչ գտնվում է ռուսների ձեռքում, այս նախագծի կծիկն էլ է ռուսների մոտ, քանի որ սա ոչ այլ ինչ է, քան ռուսականացնել հայկական դպրոցները եւ ի վերջո հասնել իրենց դարաւոր նպատակին Հայաստանն առանց հայերի, ինչի ձեզ թվում է թե դատարկ Հայաստան միայն թուրքերն են ուզում? հա- հա- հա , ուրեմն` կարդացեք Հայոց պատմություն ու որ ամենակարեւորն է կառավարության կայքէջում կարդացեք օրենքի փոփխոթյան նախագիծը, գուցէ հաջորդ հոդվածդ ավելի իրատեսական կլինի: Գոհարիկ Ասատրյան

    ReplyDelete
  7. AnonymousJuly 19, 2010

    sovedagan oreroun chegertsan rousaganatsenel gertoutyune hima? bidi gernan?
    Aram

    ReplyDelete
  8. AnonymousJuly 20, 2010

    Ո՞վ ասեց չկարողացան: Չհասցրին... Վիճակագրական արխիվները երբ ընթերցում ես՝ սիրտդ կանգնում է: Եվս 10-15 տարի և հայկական դպրոցները միայն աղքատների ու գյուղաբնակների համար պիտի լինեին:

    ReplyDelete
  9. AnonymousJuly 20, 2010

    ed tebkoum vordeghits enkan mangavarj?kerogh? medavoragan? lerakrogh?.
    Aram

    ReplyDelete
  10. AnonymousJuly 20, 2010

    Արամ ռուսները մի հատ խոսք ունեն,հայերենով պիտի փորձեմ քեզ հասկացնեմ, "Մենք Իվանից ենք խոսում,դու էշից": բառացի չհասկանաս, ռուսերենով ինքը հանգավորված է ու շատ սիրուն է հնչում:Ինչի հայ ժողովրդի արգանդը չորացել է, որ մեր մեջ պիտի գրողներ ու մտավորականներ չծնվեին էսքան տարիների ընթացքում? բայց էդ մտավորականների ութսուն տոկոսը ռուսախոսներ են: Ասեմ նաեվ որ ես էլ ու Արմեն Հովհաննիսյանն էլ ռուսական կրթություն ունենք: Եւ շատ շատերս կանք էս խմբում, որ ինքներս մեր մաշկի վրա ենք զգացել դրա վտանգը:
    Ուրեմն եկեք թուրքիայի սահմանը բացենք, մինչեվ հիմա չկարողացան մեզ բան անել էլի չեն կարա, ինչու եք դեմ?/ես ինքս դեմ եմ, բայց քո տրամաբաությամբ եմ ասում/ Գոհարիկ Ասատրյան

    ReplyDelete
  11. AnonymousJuly 20, 2010

    Koharig jan
    yete toun yev Armene rousagan gertoutyun esdatsel ek yev voreve tsevov tser azkayin gazmavoroume chi khatarvel ouremen vordegh e? vedanke.hedo et polor keroghnere hayeren chen? keroum.
    Aram

    ReplyDelete
  12. AnonymousJuly 20, 2010

    կ՛առաջարկեմ որ Միհրան Քիւրտողլեանը բացատրութիւն տայ. իր միտքերուն դէմ քննադատութիւններ կան, պէտք է պատասխանէ։
    Ճորճ

    ReplyDelete
  13. AnonymousJuly 20, 2010

    mortsa eselou ov? tem e vor sahmane patsvi
    Aram

    ReplyDelete
  14. AnonymousJuly 20, 2010

    ովքեր են դեմ սահմանի բացմանը? արժանապատվություն ունեցող սփյուռքահայերն ու հայաստանցի հայերը:
    անիմաաստ է քո հետ խոսելը, դու ուղղակի չես հասկանում ինչ ասել է երկրում օտարալեզու դպրոց բացելը: դրա փոխարեն պետք է օտար լեզուների ուսուցման մակարդակը բարձրացնել: Իսկ իրենք օտարալեզու դպրոց բացելը հիմնավորում են նրանով որ հայերենը գավառական լեզու է եւ մեր զարգացմանը խոչընդոտում է, եթե դու ու պ.հեղինակը կիսում եք էս տեսակետը, ուրեմն "օրհնեվեք դուք"
    Գոհարիկ Ասատրյան

    ReplyDelete
  15. AnonymousJuly 20, 2010

    ge nerek yete neghatsoutsi.Im nebadage amenevin ayt cher.Amen vok asoum e goghm enk tourkeri hed haraperoutyunneri arants nakhabaymanneri.Yete goghm enk haraperoutyunneri aba goghm enk vor sahmane patsvi.
    Temayits sheghvetsink.
    Aram

    ReplyDelete
  16. AnonymousJuly 20, 2010

    Meg pan kidem.Lezvi harts,tebrotsi harts vor ella BLOG-e ge dakna gor.Haydni e vor vedank ga menk al ge daknabink gor.
    Nigol

    ReplyDelete
  17. AnonymousJuly 20, 2010

    Ուրեմն իմացիռր Արամ ջան որ կան հայ երիտասարդների մի խումբ, որոնք ուսումնասիրելով պատմությունն եկել են այն եզրակացության որ թուրքի հետ որովէ հարաբերություն ունենալ պետք չի մեր ազգին:Թուրքերի դիվանագւտությունն ուրիշ է աշխարհի հետ ու ուրիշ է հայերի հետ: Հասկացեք, էդ մարդիկ մեր ազգի ոչնչացումն են ուզում:Իրանք մեզանից շատ են ուզւոմ սահմանը բացեն, որովհետեվ գիտեն,որ ամբողջ շուկան իրանց ձեռքը կանցնի, բայց էնքան դիվանագետ են, որ ուզում են սահմանը բացեն, հետն էլ մեզ նից զիջումներ են ուզում: ուրեմն ցեղասպանությունը դաս չեղավ մեզ, ինչ ասեմ, ուրիշ ինչ անեն, որ մեր ազգը հասկանա վերջապես: Գոհարիկ Ասատրյան

    ReplyDelete
  18. AnonymousJuly 20, 2010

    Կներեք, որ մի քիչ ուշացած եմ մեկնաբանում: Խնդիրը ամենևին "հայերեն իմանալը" չէ: Եթե Սփյուրքում դա կարող է հաջողություն դիտվել, ապա Հայաստանում այդ հարցադրումն անգամ ողբերգություն է գուժում: Հայաստանում պետք է հայերեն մտածել, շնչել, ստեղծել ու պայքարել, որ այդ ոգին վառ մնա և մի բան էլ լուսավորի ողջ սփրված հայությունը:
    Ես 10 տարի ռուսերեն եմ կրթվել, 11 տարի Ռուսաստան եմ ապրել: Չեմ ատում այդ երկիրը, բայց Հայաստանը՝ Հայաստան է: Մեր Ֆեյսբուկի խմբում կտեսնեք մեր բոլոր փաստարկները Արմեն

    ReplyDelete
  19. AnonymousJuly 20, 2010

    http://www.7or.am/hy/news/2010-07-06/15983/
    կխնդրեի ծանոթանալ

    ReplyDelete
  20. AnonymousJuly 20, 2010

    http://www.facebook.com/#!/group.php?gid=112426852127161
    կարող եք այստեղ էլ ծանոթանալ տեսակետների

    ReplyDelete