Apr 11, 2009

ՀԱՄԱՀԱՅԿԱԿԱՆ ԻՐԱԴԱՐՁՈՒԹԻՒՆՆԵՐ, ՈՉ ՀԵՏԵՒՈՂԱԿԱՆ ՏԵՂԵԿԱՏՈՒՈՒԹԻՒՆ, ԹՈՅԼ ԱՐՁԱԳԱՆԳ

Զարգացած եւ արագ հաղորդակցութեան ու հեռահաղորդակցութեան այս դարում, տեղեկատուութիւնն ու տեղեակ լինելը իրօք ուժ են համարւում:
Որքան աւելի հետեւողականօրէն է կատարւում իրազեկումը՝ տեղեկութեանց փոխանցումը եւ մարդկանց տեղեկութիւններն ու գիտելիքները որքան աւելի շատ ու հարուստ են լինում, մարդիկ, իւրաքանչիւրը իր բնագաւառում, աւելի մեծ դերակատարութիւն են ցուցաբերում գիտութեանց, արուեստի, մշակոյթի եւ, մէկ խօսքով, քաղաքակրթութեան զարգացման գործում:
Առանց հետեւողական տեղեկատուութեան՝ չի կարելի մարդկանցից ակնկալել, որ նրանք աշխուժ մասնակցութիւն ու դերակատարութիւն ունենան կեանքի այս կամ այն բնագաւառում եւ լուծեն մեր յառաջընթացը խոչընդոտող խնդիրները:
Տարիներ է, որ աշխարհով մէկ սփռուած հայ մարդիկ կարող են մեր երկրի իշխանութիւններից տասը տարուայ կեցութեան իրաւունք ստանալ՝ ձեռք բերելով համապատասխան անցագիր-անձնագիր եւ այդ անձնագրով այս կամ այն երկրից կարող են Հայաստան մեկնել, քանի անգամ որ ուզեն եւ այնտեղ մնալ իրենց ցանկացածի չափ՝ օգտուելով Հայաստանի քաղաքացիական համարեա բոլոր իրաւունքներից, ընտրելու եւ ընտրուելու իրաւունքից զատ:
Աւելի քան մէկ տարի առաջ Հայաստանը երկքաղաքացիութեան օրէնք է որդեգրել: Ըստ այս օրէնքի՝ սփիւռքահայերը դիմելով մեր երկրի իշխանութեանց եւ պահելով իրենց քաղաքացիութիւնը՝ միեւնոյն ժամանակ կարող են Հայաստանի քաղաքացի դառնալ:
Վերջերս Հայաստանում կեանքի է կոչուել սփիւռքի նախարարութիւնը: Հաւանաբար այս նախարարութեան պարտականութիւնն է ուսումնասիրել Սփիւռքի իւրաքանչիւր գաղութի հայոց դպրոցների ընդհանուր կրթական կացութիւնն ու մակարդակը եւ այն, թէ՝ այդ դպրոցներում որքանով կարելի է երեխաներին հայերէն սովորեցնել եւ ընդհանրապէս հարստացնել նրանց հայագիտական տեղեկութիւններն ու ծանօթութիւնները:
Ուսումնասիրել Սփիւռքի իւրաքանչիւր գաղութի տնտեսական-նիւթական կարողականութիւնը եւ այն, թէ ի՛նչ ձեւով եւ ի՛նչ չափով կարելի է օգտուել այդ կարողականութիւնից՝ հայրենանպաստ եւ հայանպաստ ծրագրերի ու նախագծերի իրագործման համար:
Ուսումնասիրել Սփիւռքի իւրաքանչիւր գաղութի գիտական, արհեստագիտական, մշակութային եւ արուեստի բնագաւառներում առկայ կարողականութիւնը, վիճագրական ճշգրիտ տուեալների հիման վրայ եւ այն, թէ այդ կարողականութիւնից ինչ ձեւով եւ ինչ չափով կարելի է օգտուել համահայկական եւ հայրենանպաստ ծրագրեր ու նախագծեր կենսագործելու համար:
Ի հարկէ այսքանով չի սահմանափակւում սփիւռքի նախարարութեան գործունէութիւնը:
Մենք արդէն խօսեցինք տեղեկատուութեան ու տեղեակ լինելու կարեւորութեան մասին:
Արդեօք մեր յիշած համահայկական, չափազանց կարեւոր ու նոյնիսկ պատմական նշանակութիւն ունեցող իրադարձութեանց մասին բաւարար չափով տեղեա՞կ է մեր ժողովուրդը՝ մանաւանդ Սփիւռքում:
Պատասխանը ոչ է:
Ի հարկէ կան աննշան թուով հայեր, որոնք հետաքրքրուած են համահայկական կարեւոր իրադարձութիւններով եւ իրենց հետաքրքրութիւնից մղուած, այսպէս կամ այնպէս, ձեռք են բերում իրենց անհրաժեշտ տեղեկութիւնները:
Յիշեալ իրադարձութեանց առնչուող պետական անձինք կամ պատասխանատու մարմիններ թերեւս մեզ ասեն, որ այդ իրադարձութեանց մասին ժամանակին պաշտօնական յայտարարութիւններ են եղել, հաղորդագրութիւններ են հրատարակուել եւ ցանկացողները համացանցից օգտուելով՝ կարող են անհրաժեշտ տեղեկութիւնները ձեռք բերել:
Տեղեկատուական մարտավարութեան այս ձեւը սխալ է, որովհետեւ արձագանգ չի գտնում եւ նպատակին չի ծառայում:
Չի կարելի ասել, որ ցանկացողները իրենց հետաքրքրող տեղեկութիւնները համահայկական իրադարձութեանց մասին կարող են ձեռք բերել, եթէ ուզեն, որովհետեւ բուն նպատակը ոչ թէ առանձին անհատներն են, այլ՝ համայն հայութիւնը եւ այս պարագայում, յատկապէս Սփիւռքի զանգուածները:
Համահայկական իրադարձութեանց առնչուող հարցերի մասին հասարակական կարծիք ձեւաւորելու եւ այդ հարցերը հայութեան սեփականութիւնը դարձնելու համար պաշտօնական յայտարարութիւններն ու հաղորդագրութիւնները բաւական չեն: Անհրաժեշտ է, օգտուելով հաղորդակցութեան բոլոր միջոցներից ու հնարաւորութիւններից, այդ կարեւոր հարցերը շարունակական կերպով եւ հետեւողականօրէն արծարծուեն, տարբեր տեսանկիւններից մեկնաբանուեն ու վերլուծութեան ենթարկուեն, որպէսզի դրանք հայութեան ու հայ զանգուածների ժողովրդական արձագանգին արժանանան:
Վերը յիշուած եւ նման համազգային նշանակութիւն ունեցող իրադարձութեանց մասին հայութեանը տեղեակ պահելու գործում թերեւս աւելի մեծ դեր ունեն Սփիւռքի գաղութների բազմատեսակ կառոյցներն ու հաստատութիւնները՝ եկեղեցիները, մարզական, մշակութային, բարեսիրական ու նոյնիսկ մասնագիտական միութիւնները, քաղաքական կազմակերպութիւնները, տարբեր գաղութներ ներկայացնող ներկայացուցչութիւնները՝ համախմբումները, թէ կան այդպիսիք:
Ի միջի այլոց, նիւթից մի քիչ շեղուելով՝ ասենք, որ այսօր անկախ Հայաստանի եւ Սփիւռքի սերտ կապը, փոխյարաբերութիւնները եւ գործակցութիւնը կենսական նշանակութիւն ունեն թէ՛ Հայաստանի, Արցախի եւ æաւախքի եւ թէ՛ Սփիւռքի համար:
Այս կապը, փոխյարաբերութիւնը եւ գործակցութիւնը շատ աւելի կը դիւրանայ հայկական գաղութները նրկայացնող ներկայացուցչութիւններով, համախմբումներով: Նման համախմբումներ կեանքի կոչելու համար հայկական գաղութների տարբեր կառոյցները կարող են առաջադրել իրենց թեկնածուները. առանձին անկախ հայեր եւս նոյնը կարող են անել՝ իրենք իրենց առաջադրելով իբրեւ թեկնածու: Այս առաջադրուած թեկնածուները ժողովրդավարօրէն կարող են ընտրուել տուեալ գաղութի կողմից եւ դառնալ այս կամ այն գաղութի ներկայացուցչութիւն:
Շատ լաւ կը լինէր, եթէ սփիւռքի նախարարութիւնը սփիւռքեան կառոյցներին բացատրէր համախմբումների անհրաժեշտութիւնը եւ նրանց յանձնարարէր նման համախմբումներ առաջացնել, սակայն մինչ այդ Սփիւռքի հայկական գաղութները բաւական ճանապարհ ունեն կտրելու:
Մեր եկեղեցիները, որոնց հետեւորդների ու հաւատացեալների թիւը բաւական մեծ է, շատ բան կարող են անել համահայկական ու նաեւ տեղական գաղութային կարեւոր իրադարձութեանց առնչուող հարցերի արծարծման գծով: Մեր կրօնական հաստատութիւնները կարող են ուղղակի իրենց հաւատացեալներին պարզ կամ ելեկտրոնային բացատրական նամակներ ուղարկել: Կարող են յատուկ միջոցառումներ ու հաւաքներ կազմակերպել եւ իրենց հետեւորդներին մասնակից դարձնել հարցերի արծարծման եւ երկխօսութիւն սկսել նրանց հետ, շարունակաբար եւ հետեւողականօրէն ժողովրդին լսելով եւ հարցերի արծարծմանն ու լուծմանը մարդկանց մասնակից դարձնելով է միայն, որ կարելի է ժողովրդական շարժում առաջացնել:
Մեր քաղաքական, կրթական, մարզական, մշակութային, բարեսիրական եւ այլ կառոյցները եւս, որոնցից շատերը ըստ իրենց յայտարարութեանց ունեն հարիւրաւոր ու նոյնիսկ հազարաւոր անդամներ, կարող են անել այն, ինչ որ կարող են անել եկեղեցիները:
Այս կառոյցները եւս երկար ճանապարհ ունեն կտրելու:

ԱՅՒԱԶ ԳՐԻԳՈՐԵԱՆ, Սիտնի

14 comments:

  1. Սիրելի Պրն. Գրիգորեան, եթէ Սփիւռքի նորաստեղծ նախարարութիւնը Սփիւռքէն դրամ հաւաքելէ զատ ուրիշ բան ընել կ'ուզէ, կ'առաջարկեմ որ մտածէ Հայաստանի քաղաքացիներու զանգուածային տունդարձ մը, սանկ նոր իմն հայրենադարձութիւն մը կազմակերպել: Լաւ գիտնալու էք, որ անկախացումէն ետք նուազագոյնս մէկ միլիոն մարդ յատկապէս տնտեսական պատճառներով լքած է երկիրը դժբախտաբար: Եւրոպական օրաթերթերու եւ այլ լրատուամիջոցներու մէջ սակաւաթիւ չեն յօդուածներն ու հաղորդագրութիւնները, որոնց նիւթը Հայաստանի քաղաքացիներու քրէական յանցանքներուն ներկայացումն է: Ամերիկայի կամ Աւստրալիոյ պարագաները ծանօթ չեն ինծի: Հայրենասիրական մեծ պարտականութիւն մը կ'ըլլայ այս մէկը եւ պատիւ ու իմաստ կը բերէ յիշեալ նախարարութեան: Սփիւռքը մինչեւ այսօր ըրած է իր կարելին: Պէտք եղած ատեն ալ կրնայ Հայաստանին կարծիքը առնել:
    Ռաֆֆի

    ReplyDelete
  2. Սիրելի Պրն. Գրիգորեան, ըստ երեւոյթին Դուք Ձեր գրածէն անդին չէք անցնիր։ Լաւ չէ։ Ձեր չար բախտէն գէշ տեղեկութիւն մը ունիմ փոխանցելիք. Չեխիոյ մէջ այս օրերուն Հայաստանի քաղաքացիներու աւազակախումբ մը կը զբաղեցնէ ոչ թէ Սփիւռքի նախարարութիւնը, այլ տեղական հաղորդամիջոցները։ Բայց այսպիսի լուրեր կարելի չէ կարդալ հայերէն թերթերուն մէջ։ Մեղայ Աստուծոյ։ Հայը աւազա՞կ։ Այս ուրկէ՞ ելաւ։ Աւելի լաւ է ըսել` Հայկական է` պատուական է։ Եւ հարցերը անմիջապէս կը լուծուին։
    Ռաֆֆի

    ReplyDelete
  3. "Վերջերս Հայաստանում կեանքի է կոչուել սփիւռքի նախարարութիւնը: Հաւանաբար այս նախարարութեան պարտականութիւնն է ուսումնասիրել Սփիւռքի իւրաքանչիւր գաղութի հայոց դպրոցների ընդհանուր կրթական կացութիւնն ու մակարդակը եւ այն, թէ՝ այդ դպրոցներում որքանով կարելի է երեխաներին հայերէն սովորեցնել եւ ընդհանրապէս հարստացնել նրանց հայագիտական տեղեկութիւններն ու ծանօթութիւնները:"

    Յարգելի ընկեր Այւազ,
    չըսելու համար գռեհիկ, շատ անպատասխանատու կը գտնեմ ձեր այս տողերը։ Չափազանց։ Եթէ հետաքրքրուած էք պատճառով` ձայն մը հանեցէք, փաստելու համար ձեր գոյութիւնը։
    Նարէ

    ReplyDelete
  4. Ուրիշներ ալ կան, Արմէն Այվազեանին տեսակէն, որոնք հայագիտութեան կեդրոնը Հայաստանն է, կը պոռան։ Կարծես թէ գիտութիւն կոչուածը ազգային նկարագիր ունենար կամ հայագիտութիւնը կամ հայ գրականութիւնը միայն հայրենի հողին վրայ կարելի ըլլար մշակել։ Կարծես թէ հայագիտութիւնը աղբիւր մըն է, որ միայն Հայաստանի մէջ գոյութիւն ունի։ Եւ հոնկէ կու գան հայագիտական տեղեկութիւնները։
    Կ. Ն.

    ReplyDelete
  5. Պոռնկութենէն մինչեւ աւազակութիւն հայաստանցիները հայութեան անունը ոտնակոխ ըրին աշխարհով մէկ։ Հիմա ալ ելած են մեզի հայագիտութիւ՞ն պիտի սորվեցնեն։ Է պակաս թող մնայ այդ նախարարութիւնը։ Ձեր զաւակները Հայաստան ղրկեցէք, որ հայացնեմ եւ ձեզի վերադարձնեմ, ըսեր է այդ նախարարուհի կոչուածը առիթով մը։ Ասոնք հայ ըլլալը չըլլա՞յ քոմունիստներէն սորվեցան։
    Աբօ

    ReplyDelete
  6. Հիմա պոռնկութեան խնդիրը մի խառնէք հայագիտութեան հետ։ Ամէն մարդ ազատ է իր մարմինը ծախելու գործին մէջ։ Հայագիտութիւնը սակայն յստակ է որ հայաստանեան արտադրութիւն եղող ապրանք մը չէ։ Եթէ այդպէս ըլլար, շատ գէշ պիտի ըլլար անոր ճակատագիրը։
    Կ. Ն.

    ReplyDelete
  7. Բայց ներողութիւն, քանի որ յօդուածագիրը այդ նախարարութեան մասին կը խօսի և անոր պաշտօններ կը բաշխէ, պէտք է Սփիւռքի տուեալները նկատի ունենայ։ Կարծես թէ Սփիւռքի մէջ հայագիտութիւն գոյութիւն չունի։ Կամ ալ ամբողջ հայագիտութիւնը հայերուն ձեռքն է։ Այս ի՞նչ ազգայնասովետական մտածելակերպ։ Ազդակ-ն ալ հանգիստ-պատրաստ տպած է յօդուածը, վրայէն ալ քանի մը գաւաթ ջուր խմած է։ Լաւ որ այստեղ արտայայտուելու կարելիութիւնը կայ։
    Աբօ

    ReplyDelete
  8. AnonymousMay 03, 2009

    Ես սկսայ կասկածիլ Այւազ Գրիգորեանի մը գոյութեան եւ կը խնդրեմ Ազդակի խմբագրութենէն, որ ստուգէ, թէ նման մարդ գոյութիւն ունի՞ աշխարհի վրայ, թէ ծածկանունով գրուած յօդուած մըն է այս մէկը։
    Կանխայայտ շնորհակալութեամբ`
    Կ. Նուրիբէկեան

    ReplyDelete
  9. AnonymousMay 03, 2009

    Yesal g khntrem Aztagi khmpakroutenen, vor andeghi michamdoutyounnere chnche ays hotvadzin yev enthanrabes polor hotvadzneroun dagen (nerarial im ays kradzes)...
    Gankhav Shnorhagaloutyoun`

    -Սանահին-

    ReplyDelete
  10. AnonymousMay 03, 2009

    Եթէ պոռնկութեան նիւթը անյարմար կը նկատէք, ամչնալու պատճառ մը չունիք անշուշտ։ Հայկական հրապարակը պէտք է կամաց-կամաց վարժուի այսպիսի նիւթերու, այնքան ատեն որ մարդիկ քաղաքավար ձեւերով արտայայտուիլ գիտեն։
    Աբօ

    ReplyDelete
  11. AnonymousMay 04, 2009

    Համաձայն եմ Աբոյին։ Պոռնկութիւնը ամօթ չէ։ Հանրատուներ լեցուն են հայ աղջիկներով, անգամ մը լալով կը պատմէր Բարեգործականցի կին մը, համագումարի մը ընթացքին։ Թերեւս այդ մասին հրապարակաւ չխօսիլն է ամօթ։ Տեսակ մը պատուաւոր հայկականութիւն խաղալը, առանց ամչնալու։ Ամէն ինչ կը կատարուի, սակայն երբոր կարգը հրապարակային քննարկման հասնի` կը լռենք։ Ի՞նչ կայ ամչնալու։
    Գիտեմ որ այստեղ բուն նիւթը պոռնկութեան մասին չէ։ Առէք զայն իր փոխաբերական իմաստով։
    Ռաֆֆի

    ReplyDelete
  12. AnonymousMay 04, 2009

    Ես իգական սեռի պատկանելով կամչնամ այստեղ այսպէս խօսիլ կամ գրել։ Հայաստան ալ Վիօլէթ Գրիգորեան անունով բանաստեղծուհի մը կայ, որ բոզութիւնը գրականութեան վերածած է։
    Նարէ

    ReplyDelete
  13. AnonymousMay 04, 2009

    Նիւթէն շեղեցաք։
    Կ. Ն.

    ReplyDelete
  14. AnonymousMay 22, 2009

    Կը խնդրեմ Ազդակի պատուարժան խմբագրութենէն, որ ինծի փոխանցէ յարգելի պրն. Այւազ Գրիգորեանի հասցէն, որպէսզի անձամբ կապ հաստատեմ իր հետ. կամ ալ եթէ ինք դեռ ողջ է, թող ազնուութիւնը ունենայ այստեղ ձայն հանելու։ Հակառակ պարագային` կանխայայտ շնորհակալութիւն թէ Ազդակին, որ մամլոյ էթիքի անունով կը խօսի` միայն իր ուզած ատեն, թէ ալ իր աշխատակիցին։
    Կարապետ Նուրիբէկեան

    ReplyDelete