May 12, 2009

ՀԱՅ-ԹՐՔԱԿԱՆ ՅԱՐԱԲԵՐՈՒԹԻՒՆՆԵՐՈՒ ԻՐԱՎԻՃԱԿԸ

ԲԱՆԱԿՑՈՒԹԻՒՆՆԵՐԻ ՍԵՂԱՆԻՆ Է ԴՐՈՒԱԾ ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ՊԵՏԱԿԱՆՈՒԹԵԱՆ ԿՈՐԾԱՆՄԱՆ ԹՈՒՐՔԱԿԱՆ ՓՈՒԼԱՅԻՆ ՏԱՐԲԵՐԱԿԸ

ԳԼԽԱՒՈՐԸ ՄՈՌԱՆԱԼՈՎ՝ ՀԱՅՈՒԹԻՒՆԸ ԿԵՆՏՐՈՆԱՑԵԼ Է ՑԵՂԱՍՊԱՆՈՒԹԵԱՆ ՃԱՆԱՉՄԱՆ ՀԱՐՑԻ ՎՐԱՅ ՄԻԱՅՆ

Հայ-թուրքական յարաբերութիւններում ստեղծուած ներկայ իրավիճակը եւ հնարաւոր զարգացումները մեկնաբանում է «Արարատ» ռազմավարական հետազօտութիւնների կենտրոնի տնօրէն, քաղաքագիտութեան դոկտոր ԱՐՄԷՆ ԱՅՎԱԶԵԱՆԸ


ՀԱՐՑՈՒՄ.- Պարո՛ն Այվազեան, հայ-թուրքական յարաբերութիւններում ստեղծուած իրավիճակի հանգուցալուծումը կապւում էր ՄիացեալՆահանգների նախագահի՝ Թուրքիա կատարած այցի հետ։ Այցի ժամանակ Պարաք Օպաման հանդէս եկաւ յայտարարութիւններով, որոնք ինչպէս ոգեւորիչ են Հայոց ցեղասպանութեան ճանաչման առումով, այնպէս էլ շատերի համար հիասթափեցնող են։ Որքանո՞վ է ճիշդ հայ-թուրքական յարաբերութիւնների հանգուցալուծումը կապելՄիացեալ Նահանգների կողմից ցեղասպանութեան ճանաչման հետ։


ՊԱՏԱՍԽԱՆ.- Ի հարկէ, ճիշդ չէ։ Հայկական հարցը սոսկ Ցեղասպանութեան ճանաչման հարց չէ։ Պարզապէս վերջին 30 տարուայ ընթացքում սփիւռքի լոպիստական գործունէութեան, իսկ յետոյ նաեւ Հայաստանի արտաքին քաղաքականութեան մէջ Հայկական հարցն իր բովանդակային արտայայտումը չգտաւ։ Դրա համար էլ ստեղծուել է տպաւորութիւն, թէ դա միայն Ցեղասպանութեան ճանաչման հարցն է։ Մինչդեռ Հայկական հարցը Հայաստանի պետականութեան գոյութեան համար քաղաքական ու տարածքային երաշխիք ներապահովելու խնդիրն է։ Ցեղասպանութեան ճանաչումը կարող է նպաստել այդ հարցի լուծմանը։ Սակայն շփոթ ստեղծելը շատ վտանգաւոր է, որովհետեւ գլխաւորը մոռանալով՝ հայութիւնը կենտրոնացել է Ցեղասպանութեան ճանաչման հարցի վրայ միայն։


Հ.- Սակայն հէնց դա է, որ պէտք է ստեղծի համապատասխան միջազգային երաշխիքներ։


Պ.- Գործնականում ստացւում է, որ այնքան էլ այդպէս չէ։ Օրինակ, Քանատան, Լեհաստանը կամ Ֆրանսան ճանաչել են Ցեղասպանութիւնը։ Բայց փաստ է, որ մենք չենք կարողացել քաղաքական առումով դա դրամագլխի վերածել։ Այսինքն, ճանաչումով հանդերձ, նրանց քաղաքականութիւնը Թուրքիայի կամ Ազրպէյճանի նկատմամբ չի փոխուել, որովհետեւ մենք չենք պարզաբանում աշխարհին, որ Ցեղասպանութիւնը կատարուել է Հայաստանը հայաթափելու, հայութեանը իր հայրենիքում պետականութիւն ստեղծելու հնարաւորութիւնից զրկելու նպատակով։

Այսօր Ֆրանսան ներկայացնող ԵԱՀԿ Մինսքի խմբի համանախագահ Ֆասիէն հայկական կողմից պահանջում էԱզրպէյճանին յանձնել ազատագրուած տարածքը, Արցախ վերադարձնել ազրպէյճանցիներին եւ դրանից 10-15 տարի յետոյ միայն Արցախում հանրաքուէ անցկացնել։ Սա նշանակում է հայկական պետականութիւնը զրկել անվտանգութեան երաշխիքներից՝ ապագայում անորոշ լուծումների յոյսերի դիմաց։ Անտեսւում է այս հարցի եւՑեղասպանութեան խնդրի միջեւ անմիջական կապը, որը մենք պէտք է շեշտադրէինք անցած ամբողջ ժամանակահատուածում։ Հիմա, եթէՄիացեալ Նահանգների նախագահը նոյնիսկ ճանաչի Ցեղասպանութիւնը, դեռ մեծ հարց է, թէ որքանո՛վ մենք կը կարողանանք որպէս դրա արդիւնք փոխհատուցում պահանջել՝ նկատի ունենալով մեր պետութեան ծանրագոյն աշխարհառազմավարական դրութիւնը։


Հ.- Ճանաչումը, ցանկացած դէպքում, նպաստաւոր է։ Ինչ վերաբերում է փոխհատուցման պահանջին, ապա եկէք ընդունենք, որ դա ոչ թէՄիացեալ Նահանգների, այլ մեր խնդիրն է։


Պ.- Մեր պետական այրերը պարտաւոր էին եւ պարտաւոր են պարզաբանել միջազգային հանրութեանը, որ մենք այս ծանրագոյն աշխարհառազմավարական վիճակում ենք յայտնուել Ցեղասպանութեան պատճառով։ Դա ոչ միայն չի արուել, այլեւ բարեկամ, դաշնակից համարուող Ֆրանսան մեզանից Ղարաբաղի հարցում անհիմն ու խիստ վտանգաւոր զիջումներ է պահանջում։

Հ.- Մինսքի խմբում մեր բնական ռազմավարական դաշնակիցը Ռուսաստանն է, բայց նա էլ է նոյն զիջումները պահանջում։


Պ.- Բայց, բոլոր դէպքերում, Ֆրանսան բարեկամ երկրի համարում ունի, այդպիսի ընկալում է ստեղծուել անցած տարիներին։ Սա նշանակում է, որ մեր դիւանագիտութեան մէջ լրջագոյն խնդիրներ կան։ Օրինակ, Ջաւախքի հայաթափումը շարունակւում է, ընդամէնը երկու օրառաջ Վահագն Չախալեանին 10 տարուայ ազատազրկման դատապարտեց վրացական դատարանը։ Այնտեղ իրադրութիւնը զարգանում է նախիջեւանեան բեմագրով՝ հայաթափում, իսկ Հայաստանը, որպէս պետութիւն, որեւէ առարկայական աջակցութիւն ցոյց չի տալիս իր հայրենակիցներին։


Հ.- Վրաստանի նկատմամբ Հայաստանը մշակուած քաղաքականութիւն չունի, դա բացթողում է։ Սակայն, այնուհանդերձ, վերադառնանք հայ-թուրքական յարաբերութիւններին։ Ի՞նչ զարգացումներ կարելի է սպասել առաջիկայում։


Պ.- Հայ-թուրքական յարաբերութիւններն իրենց բովանդակութեամբ թշնամական յարաբերութիւններ են։ Երբ խօսում են դրանց կարգաւորման մասին, պէտք է նայել, թէ ի՛նչ է առաջարկւում։ Առայժմ խօսւում է միայն սահմանի բացման ու դիւանագիտական յարաբերութիւնների հաստատման մասին՝ մնացած ու ամենակարեւոր հարցերը թողնելով անորոշ ապագային։ Իսկ այդ «մնացածը» անուանւում է երկրորդական, «վիճայարոյց», «զգացմունքային»։ Մինչդեռ հայ-թուրքական հակամարտութեան կառուցուածքը բաղկացած է տասնեակ մակարդակներից եւ ենթամակարդակներից, որտեղ Թուրքիան իրականացնում է յարձակողական եւ խիստ թշնամական գործողութիւններ, որոնք մնում են անպատասխան։ Այդ մասին ես մի առանձին ուսումնասիրութիւն եմ հրապարակել։

Հ.- Կարծում էք, որ Հայաստանը բանակցութիւնների հէնց սկզբից պէտք է ներկայացներ իր պահանջների ամբո՞ղջ փաթեթը, ներառեալ՝Ցեղասպանութեան ճանաչումն ու փոխհատուցումը։


Պ.- Թուրքիան Հայաստանի դէմ համալիր թշնամական ծրագիր է իրականացնում բազմաթիւ ուղղութիւններով ու տարբեր միջոցներով։ Ազրպէյճանին ցուցաբերւում է ամէն տեսակի աջակցութիւն, տարիներ շարունակ Պաքւում զինուած ուժերի սպայակոյտը ղեկավարում են թուրք զօրավարները։ Այս տարուայ փետրուարի 19-ին էլ, այսպէս կոչուած հայ-թուրքական «երկխօսութեան» պայմաններում, Թուրքիայի վարչապետ Էրտողանը յայտարարեց, թէ Ղարաբաղի հարցում Թուրքիայի եւ Ազրպէյճանի դիրքորոշումները միանգամայն նոյնն են, որ իրենք վարում են համատեղ մշակուած քաղաքականութիւն։ Թուրքիան շարունակում է հայոց պատմութեան խեղաթիւրումն ու մեր պատմամշակութային ժառանգութեան աւերումն ու իւրացումը։ ի դեկտեմբերից մինչեւ օրս թուրքական դպրոցներում ժապաւէն է ցուցադրւում, թէ ինչպէս են հայերն իբր ոչնչացրել թուրքերին։ Այդժապաւէնի 600 հազար սկաւառակ է տարածուել։ Սա նշանակում է, որ Թուրքիան Հայաստանի հետ յարաբերութիւնները կարգաւորելու ոչ մի ցանկութիւն չունի։ Այս պայմաններում ի՞նչ բանակցութիւնների մասին ընդհանրապէս կարող է խօսք լինել, երբ Թուրքիայի պաշտօնեաները հետեւողականօրէն շարունակում են հերքել Ցեղասպանութեան փաստը ամենաբարձր ամպիոններից։ Ցեղասպանութեան ժխտումը, ի դէպ, ցեղասպանագէտները գնահատում են իբրեւ դրա իրագործման վերջին փուլը՝ «կրկնակի սպանութիւն»։


Հ.- Այսինքն, դուք առաջարկում էք, որ Հայաստանը արձագանգի՞այդպիսի դրսեւորումներին։


Պ.- Անպայմա՛ն։ Ի՞նչ իմաստ ունի բանակցել մէկի հետ, որը քո նկատմամբ շարունակում է իրականացնել անվերապահ թշնամական քաղաքականութիւն։ Ապրիլ ամսին Հայաստանի արտաքին գործերի նախարարի այցը Թուրքիա եւ Պապաջանի սպասուող այցը Հայաստան՝մեր ազգային արժանապատուութեանը հասցուած վիրաւորանք են, ինչպէ՞ս կարելի էր նման բան թոյլ տալ։ Արեւմտեան աղբիւրներում, մասնաւորապէս «Ուոլ Սթրիթ Ճըռնըլ»-ում հրապարակուած եւ Հայաստանի իշխանութիւնների կողմից չհերքուած տեղեկութիւնների համաձայն, Հայաստանի եւ Թուրքիայի միջեւ պատրաստւում են համաձայնագրեր, որոնցով, մասնաւորապէս, Հայաստանը ճանաչելու է Թուրքիայի տարածքային ամբողջականութիւնը։ Բացի այդ, Հայաստանը համաձայնելու է «1915 թուականի իրադարձութիւնները» քննող պատմաբանների համատեղ յանձնաժողով ստեղծելուն։ Եթէ այս չհերքուած տեղեկութիւնները իրականութեանը համապատասխանում են, ապա գործ ունենք Կարսի պայմանագրի վերահաստատման եւ Ցեղասպանութեան արդիւնքի օրինականացման հետ։ Այսինքն երկխօսութեան անուան տակ ժողովրդի թիկունքում նախապատրաստւում է Հայաստանի անձնատուութիւնը՝ թուրքական ճակատում։ Բացի այդ, գոյութիւն ունեն թուրքական նախապայմաններ, որոնք բացայայտ չեն յայտարարւում։ Անկասկած, լայն հասարակութեան համար չբացայայտուած այդպիսի նախապայմաններից է եղել հայկական նոր հիւլէական կայանի բաժնետէր դառնալու Թուրքիայի պահանջը, որն էլ անհաւատալիօրէն ընդունուել է Հայաստանի կառավարութեան կողմից։ Դառնալով ռազմավարական խոշորագոյն այդ կառոյցի բաժնետ
է ր, Թուրքիան կամ թուրքական ընկերութիւնները ստանալուեն Հայաստանի անվտանգութեան մասին զգայուն տեղեկատուութիւն ունենալու, Հայաստանի իշխանութիւններին եւ ժողովրդին որեւէ պահի ահաբեկելու եւ ճնշումներ գործադրելու հիանալի հնարաւորութիւն։ Հայաստանի իշխանութիւնների համաձայնութիւնը վկայում է, որ նրանք կորցրել են իրականութեան զգացումը, այս թշնամուն տեսնելու պարզ կարողութիւնը, ինչը յղի է ծանրագոյն հետեւանքներով։ Կարճ ասած, եթէ նախկինում խօսում էին ղարաբաղեան հակամարտութեան լուծման փուլային տարբերակի մասին, ապա այժմ բանակցութիւնների սեղանին է դրուած Հայաստանի պետականութեան կործանման թուրքական փուլային տարբերակը, որի առաջին փուլում նախատեսւում է Հայոց ցեղասպանութեան արդիւնքների օրինականացում, Հայաստանի տնտեսական, գաղափարական եւ մշակութային կլանում եւ ստրկացում, իսկ յաջորդ փուլերում՝ Ջաւախքի հայաթափման աւարտ ու Արցախի բռնազաւթում եւ Հայաստանի՝աշխարհի քարտէզի վրայից վերացում։


Հ.- Զարմանալի է, որ Հայաստանի փորձագիտական դաշտում դուք նման արմատական տրամադրութիւններով միակ մարդն էք։ Նոյնիսկ ազգային կողմնորոշում ունեցող քաղաքական կուսակցութիւններն այդքան կտրուկ չեն արտայայտւում։ Ի՞նչն է պատճառը։

Պ.- Ես իրավիճակը գնահատում եմ պատմական փորձի ու այսօրուայ իրականութեան սառը վերլուծութեան հիման վրայ։ Իսկ եթէՀայաստանի քաղաքական դաշտը չի ուզում իրականութիւնը տեսնել, ցաւալի է։ Անցեալում էլ նման իրավիճակ եղել է՝ 1907-1912 թուականներին Հայ յեղափոխական դաշնակցութիւնը համագործակցում էր Երիտթուրքերի հետ, ուշքի չեկաւ նոյնիսկ 1909-ի ապրիլի Ատանայի ջարդից յետոյ։ Արդիւնքը եղաւ 1915-ը։ Մեր քաղաքական կուսակցութիւնների մի զգալի մասի ծրագրերում հայ-թուրքական խնդիրներն ընդհանրապէս արծարծուած չեն, իսկ միւս մասի ծրագրերում արտայայտուած են արտաքին գործերի նախարարութեան բնորոշ «շտամպային» ձեւակերպումներով։ Սա ցոյց է տալիս, որ քաղաքական դաշտն ու կուսակցութիւնները կայացած չեն ու չեն կարող այսպիսի լրջագոյն հարցի մասին տրամաբանուած եւ յստակ դիրքորոշումներ ունենալ։ Չկայ ո՛չ այդ ներուժը, ո՛չ էլ ցանկութիւնը. զբաղուած են այլ, բոլորիս յայտնի ճղճիմ եւ իրենց ձեռնհասութեան ծիրում գտնուող խնդիրներով։


Հ.- Լա՛ւ, ի՞նչն է ձեզ այս փուլում որոշակիօրէն մտահոգում։


Պ.- Այն, որ մենք առանց իրական հետեւանքները հաշուարկելու, արդէն պատրաստւում ենք գրկախառնուելու թուրքերի հետ։ Սահմանը բացուելու դէպքում տնտեսական յարաբերութիւններ կը սկսուեն, թէպետ մեր ու Թուրքիայի ուժային յարաբերակցութիւնը ցանկացած առումով շատ տարբեր է։ Ժամանակի ընթացքում կը փլուզուի մեր ներքին արդիւնաբերութիւնը, կը մեծանայ տնտեսական կախումը, եւ ուղղակի խաղաղ ճանապարհով Թուրքիան կը հասնի նրան, ինչը չկարողացաւ աւարտել 1915-23-ին։ Կամ էլ՝ թուրքական խոր ներթափանցման հետեւանքով Հայաստանի ազգային անվտանգութեան համակարգի ընդհանուր անկման պայմաններում Ազրպէյճանը Թուրքիայի դրդմամբ պատերազմ կը սկսի եւ մէկ հարուածով կը լուծի հարցը։ Անթալիայում հանգստացողները չէ, որ այդ պայմաններում պիտի գնան արցախեան ճակատ՝ երկիրը պաշտպանելու։


Հ.- Ընդունենք, որ հայ-թուրքական յարաբերութիւններում ներկայ գործընթացը պայմանաւորուած, նոյնիսկ պարտադրուած է տարածաշրջանային զարգացումներով։ Ռուս-վրացական հակադրութեան պատճառով Ռուսաստանի դիրքերը տարածաշրջանում թուլանում են, փոխւում է ընդհանուր վիճակը։


Պ.- Համամիտ չեմ։ Վրացական այս վերջին պատերազմից յետոյ ոչ պակաս հիմնաւոր կարծիքներ կան, որ Ռուսաստանի ազդեցութիւնը, հակառակը, ամրապնդուել է։


Հ.- Դո՞ւք էլ էք այդ կարծիքին։


Պ.- Ես չէի ասի՝ ուժեղացել է կամ թուլացել։ Կայ պայքար, որի ընթացքում ռուսները կարողացան վերահաստատել իրենց ներկայութիւնը եւ նպատակ չունեն տարածաշրջանից հեռանալու։ Չեմ կարծում, թէ կայ այնպիսի ուժ, որը կարողանայ Ռուսաստանին տարածաշրջանից ամբողջութեամբ դուրս մղել։ Թէպետ դրա ճանապարհներից մէկն էլ ՕԹԱՆ-ի ընդարձակումն է, նաեւ՝ հայ-թուրքական յարաբերութիւններն այնպիսի վիճակի բերելը, որ սկզբունքային խնդիրներ չմնան։

Ի հարկէ, Հայաստանի վրայ կայ արտաքին ճնշում, բայց ազգային անվտանգութեան համար կենսական նշանակութիւն ունեցող հարցերում ճնշման ենթարկուել չի կարելի։ Օրինակ, ազատագրուած տարածքի հարցում էլ ճնշում կայ, բայց մենք դրան չենք ենթարկւում, որովհետեւ գիտենք, թէ դա ինչ հետեւանքներով է յղի ոչմիայն Արցախի, այլեւ Հայաստանի համար։ Հայ-թուրքական հակամարտութեան մէջ արձանագրուող զարգացումները Հայաստանի պետականութեան համար կարող են ունենալ նոյնպիսի վճռորոշ նշանակութիւն, ինչպիսին արցախեան հիմնախնդիրն է։ Սխալուել, զգօնութիւնը կորցնել չի կարելի։ Օրինակ, Նախիջեւանում Թուրքիան ունի ոչ բացայայտ ռազմական ներկայութիւն։ Հայաստանը դրա դէմ ոչ մի անգամ չի բողոքել ու հասկանալի չէ՞, թէ ինչո՛ւ։


Հ.- Որովհետեւ 1921-ի հոկտեմբերի 13-ի Կարսի պայմանագրով Թուրքիայի միջամտութեան իրաւունքը Նախիջեւանում նախատեսուած է։


Պ.- Բայց այդ դէպքում ինչո՞ւ մինչեւ 1991-ը Թուրքիան այստեղ զօրք չուներ։


Հ.- Որովհետեւ կար Խորհրդային Միութիւնը։


Պ.- Հիմա մենք Թուրքիայի դատապաշտպանի դերո՞ւմ ենք։


Հ.- Բացարձակապէս ոչ, ուղղակի պահանջը պէտք է հիմնաւորուած լինի։

Պ.- Շատ լուրջ եւ հիմնաւորուած կարող էր լինել, եթէճիշդ ներկայացուէր։ Մանաւանդ որ այդ ռազմական ներկայութիւնը բացայայտօրէն յայտարարուած չէ։ Մինչդեռ վերջին շրջանում նկատումենք այլ բան։ Հայկական հեռուստաընկերութիւնները սկսել են Թուրքիան ներկայացնել դրական լոյսի ներքոյ, հետն էլ խօսելՑեղասպանութեան ճանաչման մասին։ Սա իրականութիւնը խեղաթիւրելու փայլուն գործողութիւն է։ Մեր իշխանութիւնների այդպիսի պահուածքը բերելու է հասարակութեան հերթական պառակտման ու սուր բախման։ Մի կողմում կը լինեն նրանք, ովքեր առողջ բնազդով չեն վստահում «երկխօսութեանը», միւսում նրանք, ում զգօնութիւնն այլեւս բթացել է։

Հետաքրքիրն այն է, որ Թուրքիայի ժխտողական քաղաքականութիւնը Հայաստանի նկատմամբ նոյն Ցեղասպանութեան հարցում բանական է, հաշուարկուած։ Իսկ մենք այսօր բախւում ենք հայկական ոչ բանական ժխտողականութեան հետ, որը ցանկալին իրականի տեղ ներկայացնելով, ինքն իր համար ժխտում է Թուրքիայի թշնամական քաղաքականութիւնը։ Իրականութիւնից փախչելու տիպիկ դրսեւորում է սա, որ միանգամից տեղի չունեցաւ։ Լեւոն ՏէրՊետրոսեանը, Ռոպէրթ Քոչարեանը՝ իրենց արտաքին գործերի նախարարներով տարիների ընթացքում արմատաւորեցին այսմ թնոլորտը, քանի որ այդ ընթացքում իրենց ուղղորդում էին արեւմտեան տարբեր վերլուծաբաններ։ Ազգային անվտանգութեան բնագաւառում հայ ազգային միտքը եղել եւ մնում էժխտուած մեր ղեկավարութեան կողմից։ Մեր բարձրացրած բազմաթիւ հարցերը շարունակաբար անտեսւում են։


Հ.- Ի՞նչ կ'ուզենայիք ասել որպէս մեր զրոյցի վերջաբան։


Պ.- Անապահովութեան, վտանգուածութեան սուր զգացողութիւն կայ այս ամբողջ գործընթացից, հայ եւ թուրք պաշտօնեաների, այսպէս կոչուած, «երկխօսութիւնից»։ Նման մի զգացողութիւն կար Գետաշէնի անկման ժամանակ, բայց այն տարիներին մենք անկախ պետականութիւն չունէինք։ Հիմա թղթի վրայ այդ պետականութիւնը կայ, բայց անպաշտպանուածութեան զգացումը չի վերացել։ Պետութիւն ունեցող ազգն իրեն այսպէս անպաշտպան զգալու իրաւունք չունի։ Իշխանութիւնները չեն ներկայացնում քաղաքագիտական, տնտեսագիտական, անվտանգութեան հետ կապուած ոչ մի լուրջ ուսումնասիրութիւն հայ-թուրքական յարաբերութիւնների այսօրուայ զարգացումների հնարաւոր հետեւանքների մասին։ Բացարձակ անպատրաստ մտել են մի գործընթացի մէջ, որի վտանգաւոր խութերը նրանք շատ վատ են պատկերացնում։


Զրուցեց ՎԱՀԱՆ ՎԱՐԴԱՆԵԱՆԸ

Իրաւունք տէ ֆաքթօ,

10.04.2009թ

9 comments:

  1. AnonymousMay 13, 2009

    Վերնագիրը արդէն շատ ծայրայեղ ձեւով դրուած է։ ցեղասպանութեանճանաչման վրայ չկեդրոնանայինք հապա ի՞նչ ընէինք։ Յետոյ պետականութեան խորտակում, ....։Ասանկ վտանգ կը զգացուի՞ Հայաստանի կամ Սփիւռքի մէջ։ Համաձայն չեմ վերլուծումին եւ եզրակացութեան
    Աշոտ

    ReplyDelete
  2. AnonymousMay 16, 2009

    Յարգելի Աշոտ,
    Դուք եթէ ծայրայեղ կը նկատէք Արմէն Այվազեանի մտքերը,ես ընդհակառակն կը նկատեմ,որ ան ազգային ուղղութիւնը անզիջում եւ անտեղիտալիօրէն առջեւ մղող յառաջատար մտաւորականներէն մէկն է Հայաստանի իրականութեան մէջ:Հիմա չէ որ ան այսպէս է,այսպէս էր դեռ Քոչարեանի եւ Օսկանեանի օրով(հեգնականօրէն,որքան այսօր արտաքին գործոց նախկին նախարարը ճգնի ցոյց տալ իր ընդդիմադիր կեցուածքը ներկայ գործընթացին,այսուհանդերձ չարաչար կը ձախողի շրջել պատմական իրողութիւնը,որովհետեւ այս գործընթացը,այսինքն՝ Զուիցերիոյ մէջ գաղտնի բանակցութիւնները,սկսան իր օրով:Եթէ սխալած եմ,ճշդեցէք):

    ReplyDelete
  3. AnonymousMay 16, 2009

    Յարգելի անանուն
    ես հայաստանի իշխանութիւններուն փաստաբանութիւնը ընելու նպատակո չունիմ. ըսեմ միայն որ համաձայն չեմ նաեւ ծայրայեղ քննադատութիւններու. ցեղասպանութեան ճանաչումի աշխատանքը անիմաստ է կ՛ըսէ կոր մարդը։ ինչ կը վերաբերի Օսկանեանին, այո իր օրով սկսած էին բանակցութիւնները թուրքերուն հետ, որոնց դէմ ըլլալու պատճառ չկայ.Օսկանեանը կ՛ըսէ որ թայմինկը սխալ էր, որուն համաձայն եմ.խօսքը կը վերաբերի միացեալ յայտարարութեան։Եւ կ՛ըսէ որ պատմագէտներու յանձնաժողովին համաձայնութիւն պէտք չէ տան հայերը։ Ասոր մէջ սխալ բան չեմ տեսներ։ Միայն պէտք է սպասել գիտնալու համար որ Հայաստանը համաձայն եղա՞ծ է պատմագէտներու միացեալ յանձնաժողովին։

    Աշոտ

    ReplyDelete
  4. AnonymousMay 16, 2009

    Յարգելի Աշոտ,
    Ըստ երեւոյթին դուն հարցազրոյցը ամբողջական չես կարդացած:Այվազեանը ոչ թէ կ'ըսէ կոր,որ Ցեղասպանութեան աշխատանքը անիմաստ է,այլ կ'ըսէ կոր,որ մեր իսկ մեղքով անցնող ժամանակաշրջանին այնքան նսեմացուցինք մեր ազգային իրաւունքներուն պահանջատիրութիւնը,որ անիկա դարձաւ ինչ-որ Ցեղասպանութեան ճանաչման հարց միայն:Եւ այդ գծով,այո,համաձայն եմ հետը:Եթէ հարցը ինքնանպատակ է,այսօր Օպաման ճանչցաւ,իսկ վաղը թերեւս Պան Քի Մունը կը ճանչնայ(թէեւ տեսանք վերջին վայրկեանին Օպաման ինչպէս անկիւն դարձաւ եւ ինչ պատճառով),ապա ի՞նչ իմաստ կը մնայ այդ ճանաչումէն:Հազար անգամ թող ճանչնան...
    Հարցուցած էիք,թէ պետականութեան կործանումի վտանգ կը զգացուի՞,թէ ոչ:Եթէ ճիշդ ըլլան «Սապահ»ին գրածները (եւ ոչ միայն),ապա ես կը կարծեմ,որ հայութեան ազգային իրաւունքները որդեգրող պետականութեան գաղափարին դէմ վտանգ կայ:Եւ այդ պարագային ես կը սպասեմ,որ ոեւէ Նեմեց Ռուբօ կրնայ Հայաստանի զինանշանը կամ որեւէ խորհրդանիշը առնել ու ձեւախեղել հանգիստ սրտով (ինչպէս որ պատահեցաւ ֆութպոլի խաղին ժամանակ):Այլապէս պետականութիւնը կրտուած ձեւով կրնայ գոյատեւել՝ առանց ազգային տեսլականի...
    Ի դէպ,կը ներէք որ նախորդ commentին պարագային ինձմէ վրիպած էր իմ անունս նշելը:
    ԺԱՔ

    ReplyDelete
  5. AnonymousMay 19, 2009

    Արմէն Այվազեանը ընդհանրապէս քիչ մը տափակ տեսակէն ազգայնական է, կը զգուշանամ ըսել` ազգայնական մտածող։ Ամերիկեան հայագիտութեան դէմ անիմաստ խաչակրութիւն կազմակերպողներուն պարագլուխը ինք ըլլալու է։ Անանկ որ լուրջի առնել իր կարծիքը քիչ մը անխոհեմութիւն մը համարեմ։
    Յովհաննէս

    ReplyDelete
  6. AnonymousMay 21, 2009

    Յարգելի ներկաներ,բանավիճողներ,կարծիքի տէր անձեր,
    Անշուշտ իւրաքանչիւր մարդ ազատ է ուրիշին կարծիքը լուրջի առնել կամ ոչ...ես մէկ բան կ'ուզեմ ըսել սակայն:Ուրիշ տեղ ալ արտայայտուեցայ,ըսի,որ Հայաստան եւ ընդհանրապէս հայ ժողովուրդը հիմա կարիք ունին ընդգծուած ազգայնական ուղղուածութիւն ունեցող քաղաքական լայն ճակատի մը ստեղծման,որովհետեւ հայ-թուրք յարաբերութիւններուն վերջին իրադարձութիւններէն ետք ասիկա անհրաժեշտութիւն է:Իմ կարծիքս յստակ է.ամէն գնով Թուրքիոյ հետ յարաբերութիւններու բնականոնացում ուզող ե'ւ իշխանութեանց,ե'ւ այսպէս կոչուած արմատական ընդդիմութեան այլընտրանքը ազգայնական անհատներու եւ կազմակերպութիւններու լայն ճակատի ձեւաւորումն է:Ուրիշ ոչինչ:Ես ուրիշ տեղ արտայայտուեցայ մեր եւ թուրքերուն միջեւ յարաբերութիւններուն մասին:Ես կը յուսայի մանաւանդ,որ պրն.Յովակիմը իմ հարցադրումներուս լուրջ պատասխան տայ,բայց ասիկա առիթ է,որ ինք դարձեալ մասնակցի այս շատ կարեւոր քննարկումին. ես դեռ պատասխանելիք ունիմ իր այն հարցումին,թէ ի'նչ պէտք է ըլլայ մեր ծրագիրը:Բայց ինչ ըսենք Յովհաննէս,որ իմ երազած լայն ճակատիս հիմնական դէմքերը այդ «տափակ տեսակէն ազգայնականներն» են...մէկը ինքնիրեն հարցո՞ւց,որ ինչո՞ւ այս մարդիկ այսպէս կը մտածեն:Մէկը ինքնիրեն հարցո՞ւց,որ ին՞չ էր տարիներ առաջ սկսած եւ մինչեւ հիմա շարունակուող այդ «անիմաստ խաչակրութեան» բուն պատճառը...
    ԺԱՔ

    ReplyDelete
  7. AnonymousMay 22, 2009

    Տեսէք, պրն. ԺԱՔ, ամէն մարդ ազատ է կարծիք յայտնելու և կարծիք լուրջի առնելու կամ չառնելու մէջ։ Կարեւորը կարծիքի հիմնաւորումն է։ Ազգայնականութիւն եթէ պիտի ըլլայ, պէտք չէ ան աճապարանքի մէջ թաթխուած ըլլայ։ Յետոյ կացութեանց տարբերութիւնները պէտք է լաւ հասկցուին ու ճիշդ ներկայացուին։ Պէյրութի եւ Հայաստանի ու անոնց քաղաքացիներուն կացութիւնները տարբեր են։ Այս տարբերութիւնները պէտք է գնահատել։ Դժուար է միաճակատութեան հարցը. կամ` երեւակայական։ Խորքային որոշ միութիւն կամ միասնականութիւն կարեւոր է։ Բայց ի՞նչ խորքի մասին պիտի խօսինք, երբ շատեր տնտեսական շահերով տարուած են, պետութիւն կամ անհատ, հինգ ղրուշի համար "թօմպալախ" կը դառնան։ Ռիչարտ Յովհաննէսեանի նման գիտնական մարդուն դէմ "պատերազմ" յայտարարելը նուազագոյնը տգիտութիւն է։ Եթէ ասոնց հետ ճակատ կազմել է Ձեր նպատակը, յաջողութիւն չեմ մաղթեր։
    Յովհաննէս

    ReplyDelete
  8. AnonymousJune 01, 2009

    Ահա հոս եմ, սիրելի պրն. Յակոբեան, եթէ զիս կը փնտռէք։ Ձեր ծրագիրներուն մասին դեռ չէք խօսած. կարեւոր հարցում մը ուղղած եմ ատենին. երբ Արեւմտահայաստան "վերադառնանք" ի՞նչ պիտի ըլլայ մեր առաջին գործը. դանակները սրե՞լ եւ տեղւոյն քաղաքացիներուն վրայ յարձակիլ՞, քանի որ, ինչպէս կը գրէք` գոյութենական հարց մը ունինք թուրքերուն հետ։ Այս գոյութենական հարցը Արմէն Այվազեան կոչուածներուն գործին կու գայ. անոնց հետ միասնաբար կրնաք ձեր դանակները սրել։ "Մենք" ուրիշ տեսակի դանակներու պէտք ունինք։
    Յարգանօք`
    Յովակիմ

    ReplyDelete
  9. AnonymousJuly 25, 2009

    Քանի որ դանակ սրելով կամ դանակի տեսակ զատելով իրար «բարլախ քաշել»ու սկսանք կ՛ուզեմ յայտնել, որ նախ համաձայն չեմ Ժաքի տեսակէտին, որ թուրքերուոն հետ պէտք է բացառել որեւէ տեսակի յարաբերութիւն։
    Միաժամանակ, Արեւմտահայաստանի մէջ ընելիքի ծրագիրը ճշդելն ու բոլորին համաձայնութիւնը ունենալը պարզապէս Արեւմտահայաստանի հողային պահանջատիրութեան առկախումն է, որ կ՛առաջադրուի Յովակիմին նման մտածողութիւն ունեցողներուն կողմէ։
    Առաջինը եթէ րոմանթիզմ է, երկրորդը պարտուողականութիւն է։ Յովակիմը պէտք է բացատրէ թէ ի՞նչ տեսակ դանակ կ՛ո՛ւզէ ունենալ իր ձեռքին։
    Գառնիկ

    ReplyDelete